PKD 01.13.Z – Uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych

PKD 01.13.Z to podklasa w Polskiej Klasyfikacji Działalności 2025 (PKD 2025): „Uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych”. Poniżej znajdziesz zakres kodu opisany w klasyfikacji.

Kod
01.13.Z
Nazwa
Uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych
Rodzaj kodu
Podklasa
Kod nadrzędny
01.13 Uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych
Ostatnia zmiana danych

Zakres kodu 01.13.Z

Podklasa ta obejmuje:

  • uprawę warzyw kwiatostanowych, liściowych i łodygowych, na przykład:

    • karczochów,

    • szparagów,

    • kapusty,

    • kalafiora i brokułów,

    • sałaty i cykorii,

    • szpinaku,

  • uprawę warzyw owocowych, na przykład:

    • ogórków, w tym korniszonów,

    • bakłażanów (oberżyn),

    • pomidorów,

    • arbuzów,

    • kantalup,

    • melonów,

  • uprawę warzyw korzeniowych, cebulowych i bulwiastych, na przykład:

    • marchwi,

    • rzepy,

    • czosnku,

    • cebuli, w tym szalotki,

    • pora i pozostałych warzyw cebulowych,

  • uprawę grzybów, w tym trufli,

  • uprawę buraków cukrowych,

  • uprawę kukurydzy cukrowej,

  • uprawę chili i papryki słodkiej (z rodzaju Capsicum),

  • produkcję nasion warzyw, w tym nasion buraka cukrowego,

  • uprawę roślin korzeniowych i bulwiastych, na przykład:

    • ziemniaków,

    • słodkich ziemniaków (patatów, batatów),

    • manioków,

    • pochrzynu (ignamu),

    • brukwi i buraka liściowego (boćwiny).

Podklasa ta nie obejmuje:

  • produkcji nasion buraka pastewnego, sklasyfikowanej w 01.19.Z,

  • uprawy roślin przyprawowych i aromatycznych oraz roślin wykorzystywanych do produkcji leków i wyrobów farmaceutycznych, sklasyfikowanej w 01.28.Z,

  • uprawy grzybni, sklasyfikowanej w 01.30.Z.

PKD 2025 zamiast PKD 2007: termin dostosowania kodów

PKD 2025 obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. we wszystkich rejestrach publicznych, w tym w KRS i CEIDG. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed tą datą, mają 2 lata na dostosowanie kodów PKD do nowej klasyfikacji, czyli do końca 2026 r.

Według komunikatu Ministerstwa Rozwoju i Technologii przy każdej zmianie wpisu w CEIDG system wymaga już kodów z nowej klasyfikacji. Jeśli wpis nie zostanie zaktualizowany w tym czasie, planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie kodów PKD 2007 na PKD 2025 według kluczy przejścia GUS.

Księgowość i podatki w praktyce

Źródło danych: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025), Główny Urząd Statystyczny. Dane w katalogu zaktualizowano: . Opisy mają charakter informacyjny.

Zadzwoń 509 765 925 Pon.–pt. 9:00–17:00