PKD 25 – Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń

PKD 25 to dział w Polskiej Klasyfikacji Działalności 2025 (PKD 2025): „Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń”. Zawiera 7 kodów podrzędnych. Poniżej znajdziesz zakres kodu opisany w klasyfikacji.

Kod
25
Nazwa
Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń
Rodzaj kodu
Dział
Kod nadrzędny
C Przetwórstwo przemysłowe
Kody podrzędne
7
Ostatnia zmiana danych

Zakres kodu 25

Dział ten obejmuje:

  • produkcję wyrobów wykonanych w całości z metalu (na przykład części, pojemników, konstrukcji), mających zazwyczaj charakter statyczny i nieprzemieszczalny, w przeciwieństwie do wyrobów z działów od 26 do 30 obejmujących produkcję wyrobów metalowych połączonych lub montowanych (czasami z innymi materiałami), w wyroby bardziej złożone, które

  • o ile nie są wyłącznie elektryczne, elektroniczne lub optyczne

  • zawierają części ruchome,

  • produkcję wyrobów z materiałów kompozytowych, w których dominują metale,

  • produkcję broni i amunicji.

Dział ten nie obejmuje:

  • specjalistycznej naprawy oraz konserwacji metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 33.1,

  • specjalistycznego instalowania objętych niniejszym działem wyrobów gotowych w budynkach (na przykład kotłów centralnego ogrzewania), sklasyfikowanego w 43.22.Z.

Kody podrzędne (7)

  • 25.1 Produkcja metalowych elementów konstrukcyjnych
  • 25.2 Produkcja zbiorników, cystern i pojemników metalowych
  • 25.3 Produkcja broni i amunicji
  • 25.4 Kucie i formowanie metali oraz metalurgia proszków
  • 25.5 Obróbka metali i nakładanie powłok na metale; obróbka mechaniczna elementów metalowych
  • 25.6 Produkcja wyrobów nożowniczych, sztućców, narzędzi i wyrobów metalowych ogólnego przeznaczenia
  • 25.9 Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych

PKD 2025 zamiast PKD 2007: termin dostosowania kodów

PKD 2025 obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. we wszystkich rejestrach publicznych, w tym w KRS i CEIDG. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed tą datą, mają 2 lata na dostosowanie kodów PKD do nowej klasyfikacji, czyli do końca 2026 r.

Według komunikatu Ministerstwa Rozwoju i Technologii przy każdej zmianie wpisu w CEIDG system wymaga już kodów z nowej klasyfikacji. Jeśli wpis nie zostanie zaktualizowany w tym czasie, planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie kodów PKD 2007 na PKD 2025 według kluczy przejścia GUS.

Księgowość i podatki w praktyce

Źródło danych: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025), Główny Urząd Statystyczny. Dane w katalogu zaktualizowano: . Opisy mają charakter informacyjny.

Zadzwoń 509 765 925 Pon.–pt. 9:00–17:00