PKD 26.20.Z – Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych

PKD 26.20.Z to podklasa w Polskiej Klasyfikacji Działalności 2025 (PKD 2025): „Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych”. Poniżej znajdziesz zakres kodu opisany w klasyfikacji.

Kod
26.20.Z
Nazwa
Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych
Rodzaj kodu
Podklasa
Kod nadrzędny
26.20 Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych
Ostatnia zmiana danych

Zakres kodu 26.20.Z

Podklasa ta obejmuje produkcję i/lub montaż komputerów elektronicznych (na przykład komputerów dużej mocy (mainframe), komputerów stacjonarnych (desktopów), laptopów i serwerów komputerowych) oraz produkcję komputerowego sprzętu peryferyjnego (na przykład urządzeń pamięci, urządzeń wejścia/wyjścia takich jak drukarki, monitory, klawiatury).

Istnieją następujące typy komputerów: analogowe, cyfrowe lub hybrydowe.

Komputery cyfrowe, najbardziej popularne, spełniają następujące funkcje:

(1) przechowują programy użytkowe lub programy i dane niezbędne do działania programu;

(2) mogą być dowolnie programowane zgodnie z wymaganiami użytkownika;

(3) wykonują obliczenia arytmetyczne określone przez użytkownika;

(4) wykonują, bez udziału człowieka, program użytkowy, który wymaga, aby komputer modyfikował swoje postępowanie na podstawie logicznych decyzji podejmowanych podczas uruchamiania przetwarzania.

Komputery analogowe mogą realizować symulację modeli matematycznych, zawierają co najmniej analogowe sterowanie i elementy oprogramowania.

Podklasa ta obejmuje:

  • produkcję komputerów stacjonarnych (desktopów),

  • produkcję laptopów,

  • produkcję komputerów dużej mocy (mainframe),

  • produkcję komputerów kieszonkowych (na przykład notesów komputerowych),

  • produkcję napędów dysków magnetycznych, modułów pamięci typu flash i pozostałych urządzeń pamięci,

  • produkcję napędów dysków optycznych do komputerów,

  • produkcję drukarek,

  • produkcję monitorów komputerowych,

  • produkcję klawiatur,

  • produkcję wszelkiego rodzaju mysz, joysticków i manipulatorów kulowych (trackball),

  • produkcję dedykowanych terminali komputerowych,

  • produkcję serwerów komputerowych,

  • produkcję skanerów, w tym skanerów kodu kreskowego,

  • produkcję czytników kart inteligentnych,

  • produkcję projektorów komputerowych (projektorów wideo),

  • produkcję tonerów do drukarek,

  • produkcję terminali komputerowych, bankomatów (typu ATM), terminali kasowych (POS), które działają na zasadach innych niż mechaniczne,

  • produkcję wielofunkcyjnych urządzeń spełniających dwie lub więcej funkcji (na przykład drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie),

  • uzupełnianie wkładów atramentowych do drukarek.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • reprodukcji zapisanych nośników informacji (nośników komputerowych, dźwięku, obrazu i tym podobnych), sklasyfikowanej w 18.20.Z,

  • produkcji elementów elektronicznych i zespołów elektronicznych stosowanych w komputerach i urządzeniach peryferyjnych, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grupy 26.1,

  • produkcji modemów komputerowych, sklasyfikowanej w 26.12.Z,

  • produkcji kart, modułów i zespołów interfejsu, sklasyfikowanej w 26.12.Z,

  • produkcji płytek obwodów drukowanych z elementami biernymi, sklasyfikowanej w 26.12.Z,

  • produkcji komunikacyjnych modemów i sprzętu transmisyjnego, cyfrowych przełączników telekomunikacyjnych, urządzeń komunikacyjnych do przesyłania danych (na przykład pomostów, routerów i przejść), sklasyfikowanej w 26.30.Z,

  • produkcji elektronicznych urządzeń powszechnego użytku (na przykład odtwarzaczy CD, DVD, Blu-ray), sklasyfikowanej w 26.40.Z,

  • produkcji monitorów i ekranów telewizyjnych, sklasyfikowanej w 26.40.Z,

  • produkcji konsol do gier wideo, sklasyfikowanej w 26.40.Z,

  • produkcji niezapisanych optycznych i magnetycznych nośników informacji do stosowania z komputerami lub innymi urządzeniami, sklasyfikowanej w 26.70.Z,

  • uzupełniania pojemników z tuszem i tonerem przez sprzedawców detalicznych, sklasyfikowanego w 47.40.Z.

PKD 2025 zamiast PKD 2007: termin dostosowania kodów

PKD 2025 obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. we wszystkich rejestrach publicznych, w tym w KRS i CEIDG. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed tą datą, mają 2 lata na dostosowanie kodów PKD do nowej klasyfikacji, czyli do końca 2026 r.

Według komunikatu Ministerstwa Rozwoju i Technologii przy każdej zmianie wpisu w CEIDG system wymaga już kodów z nowej klasyfikacji. Jeśli wpis nie zostanie zaktualizowany w tym czasie, planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie kodów PKD 2007 na PKD 2025 według kluczy przejścia GUS.

Księgowość i podatki w praktyce

Źródło danych: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025), Główny Urząd Statystyczny. Dane w katalogu zaktualizowano: . Opisy mają charakter informacyjny.

Zadzwoń 509 765 925 Pon.–pt. 9:00–17:00