PKD 46.87.Z to podklasa w Polskiej Klasyfikacji Działalności 2025 (PKD 2025): „Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu”. Poniżej znajdziesz zakres kodu opisany w klasyfikacji.
- Kod
- 46.87.Z
- Nazwa
- Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu
- Rodzaj kodu
- Podklasa
- Klasyfikacja
- Polska Klasyfikacja Działalności 2025
- Kod nadrzędny
- 46.87 Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu
- Ostatnia zmiana danych
Zakres kodu 46.87.Z
Podklasa ta obejmuje:
sprzedaż hurtową metalowych i niemetalowych odpadów i złomu oraz materiałów przeznaczonych do recyklingu, w tym połączone ze zbieraniem, sortowaniem, oddzielaniem, wymontowywaniem części ze zużytych wyrobów (na przykład ze zużytych samochodów w celu pozyskania części nadających się do ponownego użycia); pakowanie, przepakowywanie, magazynowanie i dostarczanie, ale bez procesu przekształcenia. Kupowane i sprzedawane odpady zachowują swoją wartość,
sprzedaż hurtową towarów nadających się do użytku (na przykład metali, tworzyw sztucznych), po demontażu samochodów, komputerów, telewizorów i innego sprzętu przez podmioty gospodarcze na własny rachunek, bez dalszego ich przetwarzania,
sprzedaż hurtową wraków samochodowych.
Podklasa ta nie obejmuje:
zbierania odpadów z gospodarstw domowych i pochodzenia przemysłowego, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach grupy 38.1,
przetwarzania odpadów i złomu oraz pozostałych materiałów na surowce wtórne, gdzie wymaganym sposobem przetwarzania odpadów jest ich przekształcenie mechaniczne lub chemiczne (wyprodukowane surowce wtórne nadają się do bezpośredniego użytku w przemysłowym procesie produkcji, ale nie są nowym produktem końcowym), sklasyfikowanego w 38.21.Z,
demontażu nienadających się do użytku samochodów, komputerów, telewizorów oraz innego sprzętu i części w celu odzysku materiałów, sklasyfikowanego w 38.21.Z,
złomowania statków, sklasyfikowanego w 38.21.Z,
zgniatania samochodów w procesie mechanicznym, sklasyfikowanego w 38.21.Z,
przetwarzania odpadów w celu unieszkodliwienia bez odzysku, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach grupy 38.3,
sprzedaży detalicznej artykułów używanych, sklasyfikowanej w 47.79.A, 47.79.B, 47.79.C.
PKD 2025 zamiast PKD 2007: termin dostosowania kodów
PKD 2025 obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. we wszystkich rejestrach publicznych, w tym w KRS i CEIDG. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed tą datą, mają 2 lata na dostosowanie kodów PKD do nowej klasyfikacji, czyli do końca 2026 r.
Według komunikatu Ministerstwa Rozwoju i Technologii przy każdej zmianie wpisu w CEIDG system wymaga już kodów z nowej klasyfikacji. Jeśli wpis nie zostanie zaktualizowany w tym czasie, planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie kodów PKD 2007 na PKD 2025 według kluczy przejścia GUS.
Księgowość i podatki w praktyce
- Księgowość dla firm handlowych i e-commerce w Poznaniu Magazyn, inwentura i elektroniczny obieg dokumentów.
- Ewidencja ryczałtowa w Poznaniu Ewidencja przychodów dla przedsiębiorców o niewielkich kosztach.
- Księga przychodów i rozchodów (KPiR) w Poznaniu Uproszczona ewidencja dla rozliczających się na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym.
Źródło danych: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025), Główny Urząd Statystyczny. Dane w katalogu zaktualizowano: . Opisy mają charakter informacyjny.