PKD 77.52.Z to podklasa w Polskiej Klasyfikacji Działalności 2025 (PKD 2025): „Pośrednictwo w wynajmie i dzierżawie pozostałych dóbr materialnych oraz niefinansowych wartości niematerialnych i prawnych”. Poniżej znajdziesz zakres kodu opisany w klasyfikacji.
- Kod
- 77.52.Z
- Nazwa
- Pośrednictwo w wynajmie i dzierżawie pozostałych dóbr materialnych oraz niefinansowych wartości niematerialnych i prawnych
- Rodzaj kodu
- Podklasa
- Klasyfikacja
- Polska Klasyfikacja Działalności 2025
- Kod nadrzędny
- 77.52 Pośrednictwo w wynajmie i dzierżawie pozostałych dóbr materialnych oraz niefinansowych wartości niematerialnych i prawnych
- Ostatnia zmiana danych
Zakres kodu 77.52.Z
Podklasa ta obejmuje pośrednictwo w zakresie wynajmu i dzierżawy pozostałych dóbr materialnych oraz niefinansowych wartości niematerialnych i prawnych, polegające na kojarzeniu klientów i usługodawców za opłatą lub prowizją, bez świadczenia przez pośrednika usług wynajmu i dzierżawy będących przedmiotem pośrednictwa.
Pośrednictwo może być wykonywane drogą elektroniczną (przez Internet, platformy cyfrowe, e-mail) lub w inny sposób (poprzez kontakt bezpośredni, obwoźnie, telefonicznie, drogą pocztową i tym podobne). Opłata lub prowizja może pochodzić od klienta lub dostawcy usługi wynajmu i dzierżawy.
Przychody z tytułu pośrednictwa mogą obejmować inne źródła przychodów (na przykład przychody z reklam).
Podklasa ta obejmuje również pośrednictwo pomiędzy gospodarstwami domowymi, które oferują swoje dobra/towary do wynajmu, a gospodarstwami domowymi wynajmującymi te dobra/towary (na przykład kosiarki do trawy, drabiny, rowery).
Podklasa ta nie obejmuje:
wynajmu i dzierżawy artykułów użytku osobistego i domowego, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 77.2,
wynajmu i dzierżawy pozostałych maszyn, urządzeń i dóbr materialnych i/lub niefinansowych wartości niematerialnych i prawnych, wykonywanych przez ich właścicieli, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 77.3 lub w 77.40.B.
PKD 2025 zamiast PKD 2007: termin dostosowania kodów
PKD 2025 obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. we wszystkich rejestrach publicznych, w tym w KRS i CEIDG. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed tą datą, mają 2 lata na dostosowanie kodów PKD do nowej klasyfikacji, czyli do końca 2026 r.
Według komunikatu Ministerstwa Rozwoju i Technologii przy każdej zmianie wpisu w CEIDG system wymaga już kodów z nowej klasyfikacji. Jeśli wpis nie zostanie zaktualizowany w tym czasie, planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie kodów PKD 2007 na PKD 2025 według kluczy przejścia GUS.
Księgowość i podatki w praktyce
Źródło danych: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025), Główny Urząd Statystyczny. Dane w katalogu zaktualizowano: . Opisy mają charakter informacyjny.