PKD 10.51.Z – Wytwarzanie wyrobów mleczarskich

PKD 10.51.Z to podklasa w Polskiej Klasyfikacji Działalności 2025 (PKD 2025): „Wytwarzanie wyrobów mleczarskich”. Poniżej znajdziesz zakres kodu opisany w klasyfikacji.

Kod
10.51.Z
Nazwa
Wytwarzanie wyrobów mleczarskich
Rodzaj kodu
Podklasa
Kod nadrzędny
10.51 Wytwarzanie wyrobów mleczarskich
Ostatnia zmiana danych

Zakres kodu 10.51.Z

Podklasa ta obejmuje:

  • produkcję świeżego płynnego mleka, mleka sterylizowanego (w tym mleka pasteryzowanego lub poddanego działaniu bardzo wysokich temperatur (tak zwanego UHT)) oraz mleka homogenizowanego,

  • produkcję napojów bezalkoholowych na bazie mleka,

  • produkcję śmietany ze świeżego płynnego mleka: sterylizowanej (w tym śmietany pasteryzowanej lub poddanej działaniu bardzo wysokich temperatur (tak zwaną UHT)), homogenizowanej,

  • produkcję mleka odwodnionego lub zagęszczonego, słodzonego lub niesłodzonego,

  • produkcję mleka lub śmietany w postaci stałej,

  • produkcję masła,

  • produkcję jogurtu i kefiru mlecznego,

  • produkcję serów i twarogów,

  • rafinację i dojrzewanie sera,

  • produkcję serwatki,

  • produkcję kazeiny,

  • produkcję wyrobów mlecznych bez laktozy,

  • produkcję laktozy i syropu laktozowego.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • produkcji surowego mleka krowiego lub bawolego, sklasyfikowanej w 01.41.Z,

  • produkcji surowego mleka koni i osłów, sklasyfikowanej w 01.43.Z,

  • produkcji surowego mleka wielbłądów, sklasyfikowanej w 01.44.Z,

  • produkcji surowego mleka owiec i kóz, sklasyfikowanej w 01.45.Z,

  • produkcji napojów dietetycznych na bazie mleka oraz preparatów do żywienia niemowląt na bazie mleka, sklasyfikowanej w 10.86.Z,

  • produkcji roślinnych substytutów dla jaj, nabiału i innych produktów mlecznych, z wyłączeniem napojów, sklasyfikowanej w 10.89.C,

  • produkcji kefiru owocowego i kefiru wodnego, sklasyfikowanej w 11.03.Z,

  • produkcji napojów bezalkoholowych na bazie zbóż, orzechów, soi lub innych nasion, sklasyfikowanej w 11.07.Z.

PKD 2025 zamiast PKD 2007: termin dostosowania kodów

PKD 2025 obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. we wszystkich rejestrach publicznych, w tym w KRS i CEIDG. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed tą datą, mają 2 lata na dostosowanie kodów PKD do nowej klasyfikacji, czyli do końca 2026 r.

Według komunikatu Ministerstwa Rozwoju i Technologii przy każdej zmianie wpisu w CEIDG system wymaga już kodów z nowej klasyfikacji. Jeśli wpis nie zostanie zaktualizowany w tym czasie, planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie kodów PKD 2007 na PKD 2025 według kluczy przejścia GUS.

Księgowość i podatki w praktyce

Źródło danych: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025), Główny Urząd Statystyczny. Dane w katalogu zaktualizowano: . Opisy mają charakter informacyjny.

Zadzwoń 509 765 925 Pon.–pt. 9:00–17:00